Goed Gewicht

Mindful afvallen

” Verandering begint met aandacht”.   

Wil jij afrekenen met diëten en nooit meer lijnen ? dan is mindful afvallen iets voor jou !

In 8 bijeenkomsten leer jij keuzes maken zodat je alle vrijheid krijgt in eten en tevreden bent met een blijvend GoedGewicht. 

Bewustwording en aandacht is de grote kracht. 

MINDFUL LEVEN, ETEN EN AFVALLEN

Mindful leven is met aandacht leven zodat je meer rust krijgt en leert accepteren.  Mindfulness inzetten op weg naar een gezond gewicht is een heel mooi, goed en krachtig middel.  Het brengt je rust die heel belangrijk is wanneer je op een gezonde manier af wil vallen. Aandacht aan je gedachten aandacht voor jezelf zijn twee hele belangrijke onderdelen in het afval proces. Hoe meer aandacht er is hoe beter het afvallen zal gaan.

Meer mindful  leven is met meer aandacht leven. Aandacht voor je gedachten en aan datgene bezig zijn waar je mee bezig bent. Geen twee of vijf dingen tegelijk.

Vrouwen zijn er vaak trots op dat ze kunnen “multitasken “. Dat kunnen vrouwen ook niet, al denken ze soms van wel.  Dit komt door onze hormonen en  het zorgt er ook voor dat vrouwen dus ook veel vaker last van  stress hebben dan mannen.

Stress is een killer voor je gewicht. Je bloedsuikerspiegel raakt erdoor verstoord en het hormoon cortisol ( stresshormoon ) zorgt voor vetopslag. Door stress ga je ook vaker verkeerd ademen. Te oppervlakkig, te hoog, of te diep. Dit kan er voor zorgen dat er te veel koolzuur in je bloed blijft en je daardoor wat duizelig of wazig voelt.

Wanneer je aan deze signalen voorbij loopt omdat je niet meer goed voelt wat je lijf je te vertellen heeft kun je deze signalen verwarren met behoefte aan eten. Dit brengt  je niet naar het goede, gezonde,  gewicht.

Geef aandacht aan dat waar je mee bezig bent, daar waar je bent of doet of voelt. Wat je ziet, wat je ruikt. Wat je voelt en  hoort en wat je proeft als je eet of drinkt. 

Door aandachtig te zijn voorkom je dat er vele prikkels tegelijk zorgen voor een vervelende ruis. Concentreer je op datgene waar je mee bezig bent.  Op deze manier ga je ontdekken dat je wellicht voorbij loopt aan vele mooie alledaagse dingen maar ook leert voelen dat de behoeften die je voelt wellicht geen echte honger zijn maar behoeften die om een andere oplossing vragen.

Heb je het vaak druk , leg je de lat hoog voor jezelf, en leef je vaak op de automatische piloot. Is de balans weg ?

Als je deze dingen herkent dan loop je aan je gevoelens voorbij en voel je hierdoor vaak niet meer wat je echt voelt, waar je lichaam echt  om vraagt en  verward dit met honger. Eten is dan een van de makkelijkste manieren om gevoelens te dempen.

Heb je dorst of ben je moe?  Ben je boos, teleurgesteld of verveel jij je ?  Heb je verdriet of voel jij je alleen. Gevoelens die vaak diep weggestopt zitten. Allemaal gevoelens die als we ons er niet bewust van zijn vaak verwarren met honger.  Voedsel ( en vaak het verkeerde troostvoedsel ) is een manier om onze gevoelens die we niet herkennen op te vullen.  Juist dit troostvoedsel levert niet de voedingstoffen die je heel hard nodig hebt en brengen zodoende je  hele systeem en  met name je hormoon systeem in de war  met als gevolg dat er gewicht bijkomt en dat is nu juist wat je niet wil.

Wat je wel graag wil ? Dat weet jij als geen ander maar hoe en waar ga je beginnen ?  

Met aandacht !     Jij voor jezelf en ik voor jou.

Aandacht en bewustwording is de eerste stap naar een gezond en goed gewicht. Een stap naar vrijheid in eten. Geen regels en overtuigingen meer maar genieten en komen tot een gewicht waar jij blij mee bent.

Door mindful ( met aandacht , zonder oordelen ) met jezelf om te gaan, leer je weer voelen wat je echt voelt en wat je emoties je willen vertellen. Hierdoor ontdek je de oorzaak waarom je vaak wil eten en kunt hierin nu een keuze gaan maken. Je gaat je lichaam nu niet meer vullen maar leert om oplossingen te zoeken voor de oorzaak en leert ook om het te voeden met echt gezond voedsel.

Soorten honger.  

Door prikkels ontstaan de volgende soorten honger. Pas wanneer jij hier aandacht aan schenkt kun je zelf de keuze maken of je wel of niet eet.

Neushonger. Door geuren van voedsel.

Ooghonger. Door het zien van voedsel

Oorhonger . Door de geluiden van getik op borden of geritsel van snoeppapiertje of chips.

Mondhonger. Door de heerlijke smaak of bijzondere textuur.

Hoofdhonger. Door de overtuigingen die jij hebt.

Hart honger. Dit zijn de emoties die er zijn. wanneer jij ze niet leert voelen en accepteren blijft de stap naar vullen groot.

MINDFUL ETEN.

Door de aandacht te gaan besteden aan je gevoelens en gedachten die je hebt ontstaat de verandering.

Je gaat leren je geachten te observeren en gaat er achter komen of je gedachten waar zijn of niet.

Je gaat langzamer eten en voelt eerder wanneer je verzadigd bent.  Je gaat beter proeven en ontdekt misschien wel smaken kennen die je nog nooit eerder geproefd hebt. Je ontdekt misschien wel dat datgene wat jij altijd als troostvoedsel at zo lekker niet eens is. Je wordt je beter bewust wat echt gezond voor je is.

Door mindful met je eten om te gaan, door al je zintuigen open te zetten, door aandacht te schenken aan de kleuren, geuren, smaken, textuur en temperatuur ga je bewuster en meer genieten van eten en drinken .

Een dieet helpt je niet om gewicht te verliezen en gewicht te behouden. Vaak is je relatie met eten en voeding door al dat diëten, lijnen, afslanken of hoe je het ook wil noemen, behoorlijk verstoord. Je lichaam wordt er moe van en jij ook.

Bij mindful afvallen ga je oude patronen doorbreken en nieuwe patronen maken.  Mindful afvallen is geen dieet maar een programma waarbij je weer een gezonde relatie met eten te krijgt. Da je geen gevecht meer met jezelf aan hoeft te gaan wat je wel moet en niet mag eten, waarbij je bewuster gaat kiezen en weer gaat geniet van echt lekker en vooral gezond eten en waarbij  jij je gevoelens een kans geeft en ze niet meer weg eet.

Wil jij afrekenen met diëten?
Dan is mindful afvallen iets voor jou!!

Ons lichaam is een prachtig wonder. Het is een aaneenschakeling van processen en geeft ons ontelbare mogelijkheden.  Wees zuinig op je lichaam en waardeer  wat het allemaal voor je doet. Ben er zuinig op en zorg er goed voor.

Behandel het met aandacht en er ontstaat verandering.

“nooit meer lijnen, wel afvallen”. Dit is niet voor even maar voor je hele leven. 

“investeer in jezelf, je bent het waard”       Jeanne. 

 

Doe hier de gratis “hoe is mij  eetgedrag” test

de opleiding Mindful eat trainer heb ik gedaan bij

Joanna Kortink,   Artiva – Psychologie en mindfulness bij emotie-eten

Rita Zeelenberg,  Rita Zeelenberg – Mindful Eten